Boroscímke: különleges matricatípus
Kúltúrnövényeink egyik legrégebbike a szőlő, ennek is betudható, hogy magyar földön már a kelták ideje óta folyik a borkészítés. A kelták eleinte a Duna medencéjében kezdtek el foglalkozni vele, még a rómaiak megérkezése előtt, akik folytatták a hagyományt. Bár a tatárjárás során szőlőültetvényeink nagy része tönkrement, IV.Béla király idején újra helyreállt és a borkészítés csodálatos hagyománya azóta is Magyarország egyik ékköve.
A római kultúrában a bor és a nagy lakomák csak a nagy hatalommal rendelkezőknek adattak meg. Az igazán finom, minőségi bor fogyasztása azóta is egy igazán különleges alkalomnak számít. Magyarországon napjainkban is virágzik a borkészítés, szőlőtermesztés. Boraink Európa-szerte híresek és elismertek.
A bor megítélése a címke alapján
Amíg a régebbi időkben a minőségi borok felcímkézése kiváltságnak számított, addig napjainkra ez természetessé, sőt elvárttá és kötelezővé vált. A bor címkéje nem csak információt nyújt a fogyasztóknak az üveg tartalmáról, hanem egy képet alkot a készítő igényességéről, precizitásáról is. A jó minőségű bor, jó minőségű, kidolgozott címkét érdemel! A megfelelően megválasztott boroscímke elősegíti az értékesítést és a bor elterjedését is, hiszen mennyivel szívesebben veszünk le a polcról egy ízléses borcímkével ellátott üveget, mint egy csicsás vagy kevésbé átgondoltat.
Törvényi előírások és szabályozások
A grafikai résztől eltekintve, a címkének más jelentősége is van: kötöttségei és előírásai is vannak, melyeket a Bortörvényben (2004. évi XVIII. Törvény a szőlőtermesztésről és a borgazdálkodásról) pontosan meghatároztak és szabályoztak Magyarországon. A 127/2009. (IX. 29.) FVM rendelet 51/B. §-a alapján a bor címkéjén bizony vannak dolgok, amelyeket fel kell tüntetni és bizony az sem mindegy, hogy milyen betűmérettel.
Amennyiben eredetvédelmi szabályozás alapján készült a bor, szerepeltetni kell a címkén a termék kategóriájának megnevezését: oltalom alatt álló eredetmegjelölés vagy oltalom alatt álló földrajzi jelzés. Ezt még ki kell egészíteni a bor nevével is, mely a termékleírásban szerepel, valamint a bor származásával. Ez lehet egy termőterület vagy egy adott ország is. Természetesen, mint minden ilyen esetben, itt is vannak kivételek: amennyiben elfogadott hagyományos kifejezés van a megnevezésre, az is használható. Abban az esetben, ha a bor ez alá a szabályozás alá nem tartozik, tehát nem eredetvédett, akkor elég a termékkategória megnevezését feltüntetni, azt viszont a törvény alapján mindenképpen kötelező.
A boroscímke gyártási technológiái
Többféle gyártási technológia is rendelkezésünkre áll, ha megvalósítanánk a terveinket. A tekercses és az ofszet technológia igen elterjedt és minőségileg is rendkívül megfelelő választásnak bizonyulnak.
A tekercses boroscímke gyártás az egyik legkevésbé időigényes és költséges gyártási folyamat. Nem igényel költséges előkészítő munkákat és a tömeggyártás is rendkívül jól megoldott. Akár darabonkénti változtatás is lehetséges a nyomtatáskor, amennyiben a formát és a designt nem, de az adatokat módosítani szeretnénk.
Egy igen elterjedt és kedvező technológia az ofszet. Ennek a technológiának a lényege, hogy a színeket egy hengerre vagy lemezre viszik fel és innen kerülnek rá a nyomtatási felületre. A litográfia elvén (olajos anyagok és víz kölcsönös taszítása) működő eljárás lényege, hogy a nem nyomtatandó területre víz alapú réteg kerül. A legjobb választás kis méretű plakátok, matricák nagy számban történő nyomtatására.
Az eljárás előnyei:
- Egyenletesen magas minőség
- Gyors és egyszerű előkészületek
- Lemezélettartam hosszúsága
- Kevesebb költség a többi eljáráshoz képest
Boroscímke alakja, mérete és anyaga
A tekercses gyártási folyamat lehetővé teszi, hogy bármilyen formájú címkét ki lehessen nyomtatni és nagy mennyiségben egyszerűen gyártani. A legolcsóbb megoldás a mai napig a téglalapalakú címke használata, azonban találkozhatunk már extravagánsabb megoldásokkal is, melyek nem feltétlenül járnak nagyon sok plusz költséggel. A bor vagy a borászat arculatához igazítva vannak olyanok is, melyekhez jobban illik a kör vagy ellipszis alakzat, sőt a teljesen egyedi és bonyolultabb formák is megoldhatóak, mint például egy hordó vagy szőlőfürt.
A méretet tekintve is vannak "bevált" címkék: 70×100, 60×100 és 70×120mm-esek a leggyakrabban előforduló boroscímkék. Ezek az árat tekintve is optimalizált méretek, mivel a tekercselt megoldásnál a legnagyobb a helykihasználás mértéke és ezzel együtt a felesleges hulladék, végső soron az ár is.
Az alapanyag a boroscímke gyártás esetében majdnem mindegy. A leggyakoribb anyag a fényes vagy matt hatású papír, illetve szintén fényes vagy matt hatású műanyag. Ezeken kívül elterjedt még a kicsit különlegesebbnek számító kraft brown alapanyag is, mely az újrafelhasznált papír hatását kelti. A boroscímkék hátulja pedig, egy olyan ragasztóval van megoldva, mely bírja a nedvességet, így "tartósítva" a matricát az üvegen.
Egy bor esetében fontos a nyomonkövethetőség is, ezért fel kell tüntetni még a címkén a palackozót vagy a termelőt vagy a bor értékesítőjét. Amennyiben import borról beszélünk, úgy az importőr nevét kell kötelezően feltüntetni a boroscímkén. A tényleges alkoholtartalom feltüntetése, pontosan, térfogatszázalékban megadva, ugyanúgy kötelező elem, mint az előbbiekben felsoroltak. A 127/2009. (IX. 29.) FVM rendelet 51/A. §-a szerint pedig, a forgalomba hozatali engedély azonosító száma az, amelynek mindenképpen szerepelnie kell a cédulán.
A boroscímke tervezése
A boroscímke tervezésénél mindenképpen figyelembe kell venni, hogy hova készül, milyen felületre. Amint azt már fentebb említettük, a nedves felületek esetében a matrica hátulja egy speciálisabb ragasztót kíván meg. Az anyag megválasztásánál előnyösebb a vinyl matrica használata, mely a nedvesség hatására biztosan nem válik le, nem folyik el rajta a festék, és 100%-osan vízálló.
Fontos, hogy ne legyen elkapkodva egy döntés sem a folyamatban, hiszen ezek a választások fogják a bort és ezáltal a palackozót, a készítőt is bemutatni, ez alapján fognak dönteni a vásárlók. Tehát érdemes észben tartani, hogy a megfelelő boroscímke megtervezése segíti az értékesítést és a finom bor elterjedését. Mindenképp figyeljünk rá, hogy ne legyen túl giccses, túl sűrű a boroscímke, de semmiképp ne hiányozzanak róla a törvényben meghatározott információk sem. Legyen kiemelve a bor típusa és az ízvilága is, hiszen végső soron ez az egyik legmeghatározóbb tényező a borválasztás során: ez alapján keresnek a vásárlók a legtöbb esetben.
Amint átvettük a felületi sajátosságokat, akkor a következő lépésként el kell gondolkozni a színeken, a méreten és a formán is. Ezeknek a variálhatósága és lehetőségei végtelenek: rengeteg opció közül választhatunk, hiszen a design és a kreativitás szabhat csak határt mindennek. Ha a cég elhatározta, hogy mit szeretne sugallni a boroscímkéjével és ezt sikerült is megfelelően egy jó grafikussal megterveztetni, akkor a gyártás már a mi terepünk: örömmel megvalósítjuk a terveket!