Bevezetés a címke készítés fortélyaiba
Találós kérdés: kivághatja, leáztathatja, elolvashatja, lekapargathatja, nyomtathatja, ragaszthatja, gyűjtheti, visszaküldheti, kidobhatja. Mi az? Ez bizony a címke. Egy kis felület, mely különféle anyagból készülhet, és szinte minden vásárolt terméken megtalálható. Információforrás, mely utalhat a termék összetételére, származási helyére, felhasználási útmutatót nyújthat, lehet márkajelzés, de akár figyelmeztetés is, ha az adott termék vagy tárgy veszélyes. Annyira az életünk része, hogy ha az összes címke eltűnne az Ön környezetéből, biztosan üresnek érezné a világot, és feltűnne Önnek, hogy mennyire sokat használjuk a címkéket tájékozódásra a mindennapi életünkben.
Címkét, de melyiket?
Talán nem gondolná, de rengetegféle címketípus létezik, melyek gyártása a felhasználási céltól függ. A címke nyomtatása előtt érdemes végiggondolni, milyen célból történik a címke készítése és milyen felületre fog felkerülni.
A legnépszerűbb a standard formájú (téglalap, ovális vagy ellipszis alakú) öntapadó címke gyártása, melyet sokszor az adott cég arculatának közvetítésére használnak. Attól függően, hogy a matrica kül- vagy beltérben kerül felhelyezésre, papír illetve vinyl alapanyagból készül. Ezenkívül a matrica lehet matt vagy fényes, fehér vagy szürkehátú (ez utóbbit nevezik fedő matricának), átlátszó vagy fehér alapanyagú. A címke lehet egyedi formájú is, ez esetben csak a kreativitása és a pénztárcája szabhat határt.
Termékcímke nyomtatása esetén a legfőbb cél a termékazonosítás elősegítése. Legelterjedtebb formája a matt papírcímke, melynek mérete bármekkora lehet, ugyanis csak a nyomtatás után kerül sor a méretre vágásra.
A tekercses címke gyártása is főleg termékazonosítás céljából történik, a címke nyomtatása után a felragasztást címkéző géppel végzik.
Bizonyos termékek, ipari rendszerek nélkülözhetetlen eleme a biztonsági címke, melyet nem lehet maradvány nélkül eltávolítani, alatta ugyanis a ‘void open’ felirat marad a felületen.
Ennek szöges ellentéte az úgynevezett könnyen visszaszedhető címke, melynek hátulja ragasztóval van ellátva. Ha a címke felhelyezése nem a kívánt módon történt, folt nélkül visszaszedhető és újra ragasztható, feltéve ha sima, zsírmentes felületen alkalmazzák.
Ha a 3D hatás elérése a cél, a műgyantás címke alkalmazása ajánlott. Ez egy öntapadós vinyl, melynek nyomtatott oldalán műgyanta bevonat van, amely 3D hatását eredményezi. Ez a címke bel- és kültéren egyaránt jól használható, hiszen kiválóan ellenáll víznek és az UV sugárzásnak.
A textil címkék speciális típusok, melyeket ruhákra, textilekre helyeznek fel, és gyártásuk a többitől eltérő technológiát igényel.
A címke készítés jelentősége a marketingben
A megfelelően tervezett, termékre felhelyezett címke rendkívül hasznos marketingeszköz is lehet, mely részese a sikeres marketingkommunikációnak. A fogyasztók általában két dolgot, az árat és a minőséget mérlegelik a vásárlási döntés során. A polcokon rengeteg termék sorakozik, egy különleges és informatív címke kritikus szerepet játszik a vásárló figyelmének megragadásában. A címke alkalmas a márka személyiségének, történetének közvetítésére, felteszi az i-re a pontot a csomagolást illetően. Ha egy terméken nincs címke, a fogyasztó gyakran elveszti a bizalmát, hiszen nem elérhető elegendő információ számára.
Gondoljon az alkoholos italok címkéire, különösen a boroscímkékre. Sokak szerint a címke a bor legfontosabb marketingfelülete, mely egy oldal a bor történetének hosszú könyvéből. Elmeséli származását, akár tükrözheti is a korszakot, amelyben született. Fogyasztóként az első marketingeszköz a címke, amellyel bor vásárlása esetén találkozunk. Ez információt nyújt a földrajzi származásáról, űr- és alkoholtartalomról, továbbá a gyártás dátumáról. Tudományos kutatások során bizonyították, hogy a jól megtervezett címke képes növelni a borfogyasztás nyújtotta élvezetet, illetve egy stílusos címke láttán sok fogyasztó hiszi azt, hogy a palackban található bor értékesebb, magasabb minőségű. Továbbá azt is kimutatták, hogy a borosüveg hátulján lévő címke szövege képes beindítani a fogyasztó fantáziáját, aki elképzeli a leírt gyümölcsös aromát, melynek hatására a bor ízét finomabbnak érzékeli, és többet is fogyaszt belőle. A címke tehát nemcsak márkaazonosításra, figyelemfelhívásra, hanem akár a fogyasztási élmény befolyásolására is alkalmas.
Marketing szempontból nem elhanyagolható a címke vásárlásösztönző szerepe. Az egyik ásványvíz márka egy időben inspiráló idézeteket nyomtatott a címkéire, melyeket könnyedén el lehetett távolítani a palackról, így akár a falra vagy a pénztárcába is kerülhetett a motiváló mondat, márkajeggyel ellátva. Mivel sokféle különböző idézetet használt a cég, a vásárlók késztetést érezhettek a motivációs szövegek gyűjtésére, így többször vásárolták meg az adott márka termékét.
Sokszor felmerül a kérdés, hogy mi legyen hangsúlyosabb: a címke design vagy a rajta lévő információ. Mint a legtöbb dologban a világon, itt is érdemes az arany középutat keresni. A címkére nyomtatott információ mellett a megfelelő design képes bizalmat ébreszteni a fogyasztóban, ezért érdemes a kreatív vonalra is hangsúlyt fektetni. De hogyan lesz egy címke design kellően kreatív?
A kreatív címke fortélyai
Minden esetben az első lépés meghatározni, hogy milyen célból készül a címke. Az egyedi címke nyomtatása előtt alaposan fontolja meg, hogy mit szeretne kommunikálni a termékről, illetve a márkáról, hogyan szeretne kitűnni a versenytársak közül, és mivel szeretné megragadni a fogyasztók figyelmét. Ehhez nyilvánvalóan szükség van a teljes képre: a célközönség azonosítására és a termék eladási/forgalmazási csatornáinak meghatározására. A nyomdai előkészítés megkezdéséhez először fontos tudnia, milyen üzenetet és kinek szeretne közvetíteni a címke által.
Ezután következhet az egyes design elemek meghatározása. A címke formája sokszor utalhat a termék tulajdonságaira. A standard, téglalap alakúak könnyen elnyerik a fogyasztó bizalmát, hiszen megszokottnak számítanak, míg az ovális vagy ellipszis formájúak az elegancia, a kifinomultság érzését keltik. Extrém formák használata akkor javasolt, ha nem kerül túl sok szöveg a címkére, ellenkező esetben túlzsúfoltság hatását eredményezheti.
A címke színe az egyik legmeghatározóbb elem. Fontos, hogy árnyalatban összhangban legyen a márka színeivel, illetve a csomagolás többi részével. Különböző színek különböző pszichológiai reakciókat indítanak be a fogyasztóban (pl. a piros a figyelmeztetés, veszély színe; a zöld frissességet, egészséget, természetességet sugall), ezért fontos az alapos kutatómunka a nyomdai előkészítést megelőzően. Marketing szakemberek szerint az élénk, kihívó színek ideje lejárt, és a pasztell, illetve a természetes, lágyabb árnyalatok vették át a vezető szerepet, mert ezek nyugtató hatással rendelkeznek, és természetességük miatt ökotudatosságot és etikus hatást közvetítenek.
A címkén használt betűtípus szintén kulcsfontosságú. Célszerű eldönteni, hogy a versenytársaktól megkülönböztető és a márkaidentitást jelölő elemek (márkanév, szlogen) milyen betűtípussal készülnek el, hiszen a szövegből ezek fogják először megragadni a fogyasztók figyelmét, illetve ez alapján tudják beazonosítani a márkát (például gondoljon a leghíresebb kóla ikonikus betűtípusára).
A végleges címke design megtervezése után kezdetét veheti a nyomdai előkészítés. Címke készítés esetén nagyon fontos a nyomtatási minőség, hiszen hiába a részletes és megfelelő tervezés, ha a nyomtatott végeredmény alacsony minőségű és nehezen olvasható.
A ruhacímkék egy külön műfaj
Eddig gyakorlatilag csak nyomtatott címkéről esett szó, ám a ruhákra, textilekre helyezett címkék teljesen más gyártási folyamatot igényelnek. A ruhacímkéknek meg kel felelniük bizonyos kritériumoknak: tájékoztatniuk kell a fogyasztót az anyagösszetételről, a méretről, illetve fel kell tüntetniük a kezelési útmutatót (úgynevezett mosási KRESZ-t). Fontos, hogy a címke bírja a mosást és a vasalást is, és hosszú ideig olvasható maradjon. Anyagát tekintve a ruhacímke lehet pamut, selyem vagy műanyag, utóbbit főként munkaruházat, felsőruházat, ágynemű és lakástextil gyártás esetén alkalmazzák, mert durvább alapanyagú és nyakcímkeként bőrirritációt okozhat. A selyem, illetve pamut címkék finomabb tapintásúak, ezért nyakcímkeként, valamint fehérneműkbe varrva a legelterjedtebbek.
A ruhacímke ezenkívül lehet bevarrható, ragasztott, nyomtatott vagy szövött, utóbbi hosszabb ideig tartja formáját és jobban olvasható marad, mint a nyomtatott változatok. A szövött címkék ráadásul magasabb termékminőség benyomását keltik a fogyasztóban. Erre kiváló példa az a ruhagyártó cég, akik a szövött címkék alkalmazása során a méret mellett a márka alapításának évét és helyszínét is megjelenítik. Az egyik leghíresebb farmermárka pedig ikonikus piros címkéjét a termékek külső oldalán is feltűnteti, mely elősegíti a brand gyors beazonosítását.
Címkék egyéni használatra
A címkéknek nemcsak a marketingben, hanem a mindennapi életben is hasznos szerep jut. Az egyszerű, öntapadó címke például nagyszerű rendszerezési eszköz lehet a háztartás számos területén. A konyhában a fűszerek, az alapanyagok elkülönítésére, a dolgozószobában a levelek, iratok, számlák rendszerezésére használható. A ruhásszekrény polcait is felcímkézheti, így egyszerűbb rendet tartani, és elkülöníteni a téli és nyári ruhákat. Dekorációs céllal a címke nemcsak üzlethelyiségbe kerülhet fel, hanem a lakásban akár bútorok díszeként is funkcionálhat. A polcra, szekrényre, fiókra helyezett öntapadó címke sokszor színesebbé, vidámabbá varázsolja a helyiség hangulatát.
Születésnapra, karácsonyi ajándékként vagy nászajándékként is felhasználható az egyedi igényekre tervezett címke. Egyre népszerűbb szülinapra, karácsonyra házilag készített gasztroajándékokat adni (pl. házi lekvár, házi keksz, fűszerkeverék, házi likőrök), ezeket az egyedi címke még személyesebbé és kreatívabbá teheti. Friss házasok gyakran tárgyi ajándék helyett pénzügyi hozzájárulást kérnek nászajándékként, és sokan érzik feszengve magukat, amikor “csak” egy borítékot nyújtanak át a lagzi alatt. Ezt elkerülendő, a pénzt/borítékot belerakhatja egy dobozba vagy befőttes üvegbe, melyet egyedi címkével ellátva máris vidámabb nászajándékot kreálhat (pl. nászutas malacpersely, melybe a friss férj és feleség a nászútra szánt pénzt gyűjtheti).
Címkét használhat határidőnaplókban, személyes naplókban is, nemcsak dekorációs elemként, hanem a különböző tennivalók, találkozók jelölésére. Sokan rendszerezik napjukat színes címkék segítségével, például narancssárgával jelölve a munkával kapcsolatos megbeszéléseket, zölddel a baráti találkozókat, míg a kék az otthonnal kapcsolatos teendőket jelöli.
A címkék tehát mindennapjaink részei, és sokszor nem is vesszük észre, milyen fontos szerepet játszanak életünkben. Számos típusa létezik, melyek gyártása a felhasználási céltól függ. Az üzleti életben a címke segít megkülönböztetni a versenytársaktól, információt szolgáltat a termékről, és - például a borok esetében - képes befolyásolni a fogyasztás élményét is. A ruhacímkék a megjelenített mosási és vasalási információk által segítik a fogyasztót a termék használatában. Címke készítése esetén csak a fantáziánk szabhat határt, a kreatív címkéhez fontos azonban bizonyos kritériumokat szem előtt tartani, és különös figyelmet fordítani a színre, a betűtípusra, a formára és a nyomtatási minőségre. Lakásunkat díszíthetjük, rendszerezhetjük egyéni célra gyártott címkékkel. Gyakran egy egyszerű tárgyat, ajándékot teljesen megváltoztathat a ráhelyezett egyedi címke. Akárcsak a név, a címke mindent személyesebbé tesz és identitást teremt.